Inhoud
De opleiding heeft een flexibele opzet en bestaat uit 4 modules van 2 dagen.
Er is geen vaste volgorde in het volgen van de modules. Zo kun je per module kijken welke datum het beste uitkomt.
Na 4 gevolgde modules ontvang je het certificaat en kun je jezelf profileren als Psychomotorisch Kindercoach.
De modules zijn ook afzonderlijk te volgen.
Mocht je na het volgen van een afzonderlijke module alsnog besluiten om alle modules te volgen ontvang je per module een korting en betaal je de totaal prijs van de hele opleiding die goedkoper is dan 4 losse modules bij elkaar.
Tijdsinvestering:
Elke module kent 13 contacturen en 8 thuiswerk uren, die bestaan uit het lezen van vakliteratuur passend bij de module en huiswerkopdrachten. Dit zijn praktische opdrachten om het geleerde in te kunnen zetten in de praktijk bij kinderen.
De totale opleiding beslaat dus
- 52 contacturen ( 8 dagen van 6,5 uur )
- 32 thuis studie uren
Na het volgen van de opleiding kun je:
- Verschillende coachingsvaardigheden en technieken toepassen
- Diverse bewegingsvormen inzetten
- Gebruik maken van creatief en therapeutisch spelmateriaal
- De vroegkinderlijke bewegingspatronen ( primaire reflexen) en hun invloed op de ontwikkeling van gedrag en leren herkennen en benoemen
- Belemmeringen in de neuro motorische ontwikkeling signaleren
- Belemmeringen in de visuo motoriek (oogbewegingen) signaleren
- Specifieke bewegingsvormen inzetten om de ontwikkeling te stimuleren
Voor de hele opleiding is literatuurstudie van enkele boeken verplicht. Na inschrijving ontvangt je de literatuurlijst.
Het is niet noodzakelijk dat alle boeken aangeschaft worden maar wel aan te raden omdat het waardevolle en informatieve uitgaven zijn.
Inspiratie
De opleiding is voor een belangrijk deel gebaseerd op de ideeën van ontwikkelingspsycholoog Piaget, het door BrainGym Instructor Cecilia Koester ontwikkelde bewegingsprogramma Movement Based Learning, de wetenschap over de invloed van primaire reflexen op de ontwikkeling, en de theorie dat zowel de cognitieve, sociale als de emotionele ontwikkeling gebaseerd is op beweging en de balans tussen doen, voelen, ervaren en denken.